Povinnou výbavu jednostopého vozidla určuje zákon prostřednictvím vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 341/2014. Jde o soubor doplňků, nástrojů a náhradních dílů, které musí být nezbytně přítomny ve vozidle, pokud je provozováno na veřejných komunikacích.
U motocyklů je povinná výbava logicky omezená vzhledem k velikosti. Od roku 2011 nemusí už majitelé motocyklů vozit náhradní žárovky a nástroje potřebné k jejich výměně. Poslední aktualizace platná od 1.10.2018 se více přizpůsobila moderním evropským normám. Stala se více jednodušší a hlavně praktičtější.
Tak, jako existuje povinná výbava pro automobily, je rovněž nutná výbava i pro motocykly. Není tak rozsáhlá, ale musíte ji mít v pořádku, jinak vám hrozí pokuta. Navíc, při jízdě na motorce se vystavujete většímu nebezpečí úrazu, proto se zcela jistě vyplatí nezanedbávat a mít v pořádku povinnou výbavu lékárničky.
Pokuta za neúplnou nebo nesprávnou povinnou výbavu se může vyšplhat až na 2.000,- korun. Dejte pozor především na obsah lékárničky, který musí odpovídat zákonným normám a nesmí být prošlý!
Správný obsah motolékárničky:
Reflexní vestu z bezpečnostní důvodů určitě stejně doporučujeme, pokud samozřejmě nemá motorkář již oděv z výraznými reflexními prvky. Na základě zkušeností víme, že se na cestách mimo jiné také hodí antipich, opravná sada bezdušových pneumatik a nějaký ten klíč. Pochopitelně záleží na úložných možnostech vašeho stroje, na tipu motocyklu, místu kam se hodláte vydat a jakou vzdálenost plánujete na motorce ujet.
Nejde pouze o motorkáře, kteří na vlastním jednostopém stroji vyrážejí za hranice, ale i o ty, kdo si v místě své dovolené půjčí motocykl nebo skútr. Pro ty všechny přirozeně platí předpisy dané země a zdaleka ne vždy jsou totožné s těmi našimi. Policisté vás pak můžou nepříjemně překvapit pokutou. Takže, zopakujme staré známé: Neznalost zákona neomlouvá! Kdo vyráží v jedné stopě na vlastním stroji, musí vědět, co od něj zákony dané země vyžadují, a tudíž mít i všechny prvky povinné výbavy. Pokud si jednostopé vozidlo půjčujeme, pak je na nás, si vše zkontrolovat, před zákonem a policií odpovídáte za nedostatky vy jakožto jezdec, nikoliv majitel, tedy například půjčovna.
Základní informace pro cesty do zahraničí
Doklady
První, nač je na místě myslet, společně s doklady, případně potvrzením o zapůjčení stroje a originálu i duplikátu zelené karty, je euroformulář o dopravní nehodě (pro zahraničí nejlépe v angličtině). Pokud ho nemáte, hledejte je například v pobočkách místních pojišťoven vozidel nebo ve střediscích automotoklubů, jako je ÚAMK v ČR. V Německu je to ADAC, v Rakousku ÖAMTC a podobně.
Reflexní bezpečnostní vesta
Reflexní bezpečnostní vesty jsou v mnoha evropských zemích předepsaným vybavením pro jezdce na motocyklech: včetně Srbska, Slovenska, Maďarska či Španělska. Tudíž žádné překvapení. Nicméně například v Portugalsku se tento požadavek, používat reflexní vestu vztahuje „pouze“ na v dané zemi registrovaná vozidla. A v tom je háček – v místě registrované jsou právě motocykly či skútry, které si cizinci pronajmou. Tedy vše je naopak – přijedete na svém motocyklu, nemusíte mít vestu, půjčíte si zde skútr, musíte ji mít. Policie to kontroluje.
Ve Francii se povinnost, používat reflexní vestu pro motocyklisty na strojích s objemem vyšším než 125 ccm, změnila v povinnost mít výrazné reflexní prvky na přilbě. Naopak v Belgii je nutné nosit ochranný oděv, tj.: rukavice, bunda s dlouhými rukávy, kalhoty s dlouhými nohavicemi a boty s ochranou kotníků.
Výstražný trojúhelník
Ve většině evropských zemí včetně ČR samozřejmě nikdo nebude vyžadovat, abychom sebou na motocyklu vezli výstražný trojúhelník. Ovšem v Maďarsku, na Maltě a Rusku je to naopak - výstražný trojúhelník je povinný pro všechna jednostopá vozidla. V Turecku dokonce podle předpisů musíte mít hned dva kusy. No a na Kypr je přinejmenším doporučené ho mít.
Lékárnička
Všichni víme, kolik otazníků už bylo kolem obsahu autolékárničky. Tedy, snad všichni motoristé dobře vědí, že je součástí povinné výbavy. V případě motocyklistů asi budou mnozí váhat – jak je tomu v zahraničí? Takže, povinná je autolékárnička kupříkladu v Maďarsku, Rakousku, Slovinsku, Slovensku a Srbsku. Dále na sever, ve Velké Británii, Švédsku a Norsku zase předpisy doporučují, aby i motocyklisté měli sebou přinejmenším sadu obvazů.
Náhradní žárovky
Povinnost mít je, platí ve Slovinsku, Chorvatsku a Rusku. V Chorvatsku a Rusku toto ustanovení neplatí pro motorová vozidla (a tedy i pro jednostopé stroje), pakliže jsou vybaveny xenonovými světlomety či LED světly. V Maďarsku a Makedonii se pak doporučuje mít přinejmenším hlavní náhradní žárovku.
Hasicí přístroj Nově platí povinnost mít v osobním automobilu hasicí přístroj v Polsku. Pro většinu evropských zemí je už tohle – povinnost vozit hasičský přístroj v osobním automobilu, překvapivé. Ale v Litvě se setkáte s tím, že přepis nerozlišuje druhy motorových vozidel. Obecně je tedy pro motocykl poměrně objemný přístroj vyžadován, jako u všech motorových vozidel. Zkrátka, hasicí přístroj je tam součástí předepsaného vybavení.
Přilba
Je běžně jednou ze zcela základních položek povinné výbavy motocyklistů v Evropě. V některých případech společně s rukavicemi či ochranou očí. Především v jižních zemích se můžete setkat s velmi benevolentním přístupem samotných motoristů i policistů k plnění této povinnosti. Což je ale ošidné. Tak se vám může běžně stát, že vám jako turistovi na pronajatém jednostopém stroji v Řecku dá policie pokutu. Je totiž povinnost mít i zde přilbu. Takže nespoléhejme se na „kopírování“ domácích motoristů, ale seznamme se a dodržujme předpisy, i pokud jde o povinnou výbavu v zemi, kde právě jsme.
Příjemnou a šťastnou cestu nejen na motocyklu Vám přeje Motomach3 Jaroměř.