Pneumatika, nebo chcete-li plášť, je vzduchem plněná pružná součást kol. Je nasazena na vnějším obvodu ráfku. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývá vzdušnice (lidově nazývaná duše), ale často se používají i pneumatiky bezdušové. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je vulkanizovaná guma (plnivem jsou saze, dávající typickou barvu) na kostře z textilních a ocelových kordů. Podle provedení kostry se pneu dělí na diagonální a dnes více používané radiální.
Rozměry pneumatik - to jsou základní informace, které je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Rozměr pneu se udává ve formátu např. „140/90 R17“.
První číslo - tedy 140 - udává šířku pneumatiky v milimetrech
Druhá hodnota 90 udává profil pneumatiky. Jedná se o procentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky k šířce, tedy o hodnotu 90% ze 140 což je v tomto případě 126mm.
Písmeno R značí radiální konstrukci kostry pneumatiky a hodnota 17 udává vnitřní průměr pneumatiky. Ten musí být vždy shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 25,4 mm).
Následující obrázek popisuje jednotlivá označení používaná výrobcem (číslice označují šířku, profil, průměr a zátěžový index pneumatiky). Standardní rozměry jsou teoretické hodnoty platné pro novou pneumatiku.
Popis jednotlivých údajů:
Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:
Nosnostní (nebo též hmotnostní) index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/65 R15 95H", kdy hodnota hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém stroji mít, podívejte se do velkého technického průkazu. Nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než který je v technickém průkazu uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.
Rychlostní index je kód z jednoho až dvou písmen. Indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut, aniž by vzniklo nebezpečí.
kód | mph | km/h | Code | mph | km/h | |
---|---|---|---|---|---|---|
A1 | 3 | 5 | L | 75 | 120 | |
A2 | 6 | 10 | M | 81 | 130 | |
A3 | 9 | 15 | N | 87 | 140 | |
A4 | 12 | 20 | P | 94 | 150 | |
A5 | 16 | 25 | Q | 100 | 160 | |
A6 | 19 | 30 | R | 106 | 170 | |
A7 | 22 | 35 | S | 112 | 180 | |
A8 | 25 | 40 | T | 118 | 190 | |
B | 31 | 50 | U | 124 | 200 | |
C | 37 | 60 | H | 130 | 210 | |
D | 40 | 65 | VR | přes 130 | přes 210 | |
E | 43 | 70 | V | 149 | 240 | |
F | 50 | 80 | W | 168 | 270 | |
G | 56 | 90 | Y | 186 | 300 | |
J | 62 | 100 | ZR | přes 186 | přes 300 | |
K | 68 | 110 |
Typy dezénů rozlišujeme na symetrické, asymetrické a směrové.
Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na libovolnou pozici.
Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.
Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení pro jízdu vpřed.
Také se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se používá na super sporty.