O pneumatikách

Pneumatika, nebo chcete-li plášť,  je vzduchem plněná pružná součást kol. Je nasazena na vnějším obvodu ráfku. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývá vzdušnice (lidově nazývaná duše), ale často se používají i pneumatiky bezdušové. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je vulkanizovaná guma (plnivem jsou saze, dávající typickou barvu) na kostře z textilních a ocelových kordů. Podle provedení kostry se pneu dělí na diagonální a dnes více používané radiální.

Rozměry pneumatik - to jsou základní informace, které je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Rozměr pneu se udává ve formátu např. „140/90 R17“.

První číslo - tedy 140 - udává  šířku pneumatiky v milimetrech

Druhá hodnota 90 udává profil pneumatiky.  Jedná se o procentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky k šířce, tedy o hodnotu 90% ze 140 což je v tomto případě 126mm.

Písmeno R značí radiální konstrukci kostry pneumatiky a hodnota 17 udává vnitřní průměr pneumatiky. Ten musí být vždy shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 25,4 mm).

Následující obrázek popisuje jednotlivá označení používaná výrobcem (číslice označují šířku, profil, průměr a zátěžový index pneumatiky). Standardní rozměry jsou teoretické hodnoty platné pro novou pneumatiku.

Popis jednotlivých údajů:

  • 205 – nominální šířka pneumatiky v milimetrech, od bočnice k bočnici (205 mm)
  • 55 – poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech
  • R – typ konstrukce kostry:
    • „R“ – radiální
    • „D“ – diagonální
    • „B“ – bias belted
  • 16 – nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu
  • 91 – index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz příloha)
  • W – index rychlosti (kód abecedy "W" = 270 km/h dle tabulky (viz příloha)

Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:

  • dušová/bezdušová:
    • „TUBELESS“ nebo „TL“ – bezdušová
    • „TUBE TYPE“ nebo „TT“ – dušová
  • M+S nebo MUD+SNOW – (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz
  • RF, XL, C REINFORCED – zesílená kostra pro dodávky
  • DOT 2409 – týden a rok výroby pneumatiky (dvacátý čtvrtý týden roku 2009)
  • OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice
  • ROTATION – směr otáčení

Nosnostní (nebo též hmotnostní) index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/65 R15 95H", kdy hodnota hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém stroji mít, podívejte se do velkého technického průkazu. Nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než který je v technickém průkazu uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.

Rychlostní index je kód z jednoho až dvou písmen. Indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut, aniž by vzniklo nebezpečí.

 

Rychlostní indexy pneumatik
kód mph km/h   Code mph km/h
A1 3 5   L 75 120
A2 6 10   M 81 130
A3 9 15   N 87 140
A4 12 20   P 94 150
A5 16 25   Q 100 160
A6 19 30   R 106 170
A7 22 35   S 112 180
A8 25 40   T 118 190
B 31 50   U 124 200
C 37 60   H 130 210
D 40 65   VR přes 130 přes 210
E 43 70   V 149 240
F 50 80   W 168 270
G 56 90   Y 186 300
J 62 100   ZR přes 186 přes 300
K 68 110        

 

Typy dezénů rozlišujeme na symetrické, asymetrické a směrové.

Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na libovolnou pozici.

Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.

Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení pro jízdu vpřed.

Také se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se používá na super sporty.

0 produktů k porovnání PorovnáváníZobrazit porovnávání