Pravidla při převodu vozidla

Od června 2017 nastávají změny v registraci vozidel !

Od 01.06.2017 nabývá účinnosti novela zákona, která mimo jiné umožní provádět změny v registru vozidel na kterémkoliv úřadě a lidé již nebudou muset cestovat desítky či stovky kilometrů, aby na sebe zaregistrovali zakoupené vozidlo.

Další velkou změnou bude možnost dokončit převod vozidla v případě, že kupující nebo prodávající nespolupracuje a nemá zájem provést změnu v registru vozidel. Jedná se o tzv. nucenou registraci vozidla, kdy příslušný úřad bude muset na základě oznámení např. prodávajícího vyzvat kupujícího, aby v předepsané lhůtě předložil doklady a vozidlo na sebe zaregistroval. V případě, že tak neučiní, bude převod proveden bez jeho přítomnosti a budou vydány nové doklady k vozidlu. Současně se novelou zákona prodlužuje platnost evidenční kontroly na 30 dní. Nově také nebude vyžadována ekologická likvidace u přípojných vozidel (přívěsů). U ostatních vozidel bude dále požadováno předložení protokolu o ekologické likvidaci, nebo nově potvrzení o zničení vozidla, které bude vydáno Policií ČR, Hasičským záchranným sborem ČR, nebo obdobným orgánem jiného státu. Nutno však upozornit, že díky těmto změnám v zákoně se také mohou prodloužit čekací doby pro vyřízení žádostí. Tomu bude možno předejít objednáním přes internet na konkrétní čas.

 

Pravidla při převodu motorky :

Začátkem roku 2015 vstoupila v platnost novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou se motoristé mají řídit při přepisu ojetého vozidla na nového vlastníka. Odhlášení a přihlášení motorky či auta se musí nově uskutečnit jako jeden úkon, a to v registru vozidel na kterémkoliv úřadě. Lhůta na převod je deset dnů od prodeje, a za její nedodržení hrozí vysoká pokuta. Novela zákona má za cíl pročistit registr vozidel od nahromaděných sta-tisíců aut a tisíců motorek ve stavu tzv. polo-převodu. Tak se označují vozidla, která bývalí vlastníci odhlásili na nové majitele (například bazary), ale ty nic nenutilo k tomu je na sebe zaregistrovat.

Novela by tímto měla zjednodušit administrativu spojenou s převodem vozidla a umožní registrační značky na přání. Jak uvádí tisková zpráva ministerstva dopravy , bude platit zásada „třikrát jedna“ – jeden registr vozidel, jedna žádost a tím pádem jeden úkon. Záleží přitom na prodávajícím a kupujícím, jak se domluví. Buď mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého nebo mohou oba zmocnit třetí osobu. K zápisu změny vlastníka nebo provozovatele vozidla a k vydání nových dokladů následně dojde na jednom úřadě na základě jedné žádosti. Společná žádost nahradí samostatně podávané souhlasy dosavadního a nového vlastníka, resp. provozovatele a společná žádost sníží také počet požadovaných příloh žádosti – tj. administrativní náročnost celého procesu.

Výhodou nové postupu je, že odhláška a přihlášení proběhnou v rámci jednoho úkonu, tedy při jedné návštěvě úřadu. Trošku nepraktické na tom všem je, že přítomen musí být prodávající i kupující, případně se mohou nechat zastoupit jinou osobou, které udělí ověřenou plnou moc. Ověření podpisu na plné moci provádí notář, právník, ale také třeba Česká pošta nebo matrika na obecním úřadě. Problémy může způsobit také podmínka, že před převodem musí vozidlo mít hotovou evidenční kontrolu a sjednané povinné ručení na nového majitele. To sice nejsou žádné nové úkony, ale mohou zkomplikovat dodržení časové lhůty na přihlášení. Z vlastních zkušeností s převodem motocyklů v rámci prodeje motorek Motomach3 nám přijde stanovený termín šibeniční. Pokud nestihnete převod uskutečnit do deseti dnů ode dne prodeje (data platnosti kupní smlouvy), hrozí vám pokuta až padesát tisíc korun i když předpokládám, že je to spíše nástroj na ty, kteří nerespektují termíny dlouhodobě a opakovaně. Kapacita úřadů je sice podle ministerstva dostatečná, ale zkušenosti hovoří jinak: na některých úřadech si musíte stoupnout do fronty na pořadové lístky už hodinu před otevřením, jinak na vás ten den nemusí vůbec vyjít řada. A jak se registr zbaví vozidel v polopřevodu, kterých je evidováno kolem čtvrt milionu? Všechna stávající polopřevedená vozidla, která nebudou do poloviny roku mít dokončený převod, vyřadí z evidence Centrálního registru vozidel bez nároku na možnost jejich pozdější registrace. Podobný osud čeká některé motorky a auta s registračními značkami v depozitu, pouze lhůta na jejich legalizaci je prodloužená do konce tohoto roku. Trvalé vyřazení hrozí ale jenom vozidlům, která měla k 1. 1. 2015 značky v depozitu déle než 18 měsíců a jejich majitel na úřadu nenahlásí do posledního prosince 2015 kde vozidlo stojí a jak je hodlá využívat. V takovém případě bude vozidlo definitivně vyřazeno, úředně zanikne a už nebude možné je znovu přihlásit. Pokud značky byly v depozitu méně než rok a půl, přejdou automaticky do režimu "vyřazeno z provozu", který je obdobou depozitu - majitel u sebe nemá značky a nemusí platit povinné ručení. Na téma pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je tu jedna dobrá zpráva. Od 15.1. 2015 platí novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která odebrala České kanceláři pojistitelů právo obesílat motoristy a požadovat takzvaný příspěvek nepojištěných. Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, budou podle novely vymáhat náhradu škody dopravní úřady obcí s rozšířenou působností.

Novela sebou však přináší taktéž nově upravené přestupky, těch se podle ustanovení § 83 fyzická osoba dopustí tím, že:

  • a) provozuje na pozemních komunikacích silniční vozidlo, které není zapsáno v registru silničních vozidel,
  • b) nepožádá  o zápis změny vlastníka silničního vozidla,
  • c) nepožádá o zápis změny jiného údaje v registru silničních vozidel,
  • d) jako vlastník silničního vozidla nezabezpečí vyřazené silniční vozidlo takovým způsobem, aby neohrožovalo nebo nepoškozovalo životní prostředí, nebo odstraní některou z jeho podstatných částí,
  • e) jako vlastník silničního vozidla v neoznámí adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěno a účel jeho využití,
  • f) jako vlastník silničního vozidla neodevzdá osvědčení o registraci silničního vozidla a všechny vydané tabulky s přidělenou registrační značkou, nepředloží technický průkaz nebo neoznámí adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěno a účel jeho využití,
  • g) jako vlastník silničního vozidla nepožádá o zápis zániku silničního vozidla,
  • h) jako zaměstnanec technické zkušebny nezachová mlčenlivost,
  • i) jako provozovatel silničního vozidla provozuje na pozemních komunikacích vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu,
  • j) jako provozovatel silničního vozidla provozuje na pozemních komunikacích silniční vozidlo, které není zapsáno v registru silničních vozidel nebo v registru silničních vozidel jiného státu,
  • k) jako provozovatel silničního vozidla provozuje na pozemních komunikacích silniční vozidlo, na němž není způsobem umožňujícím identifikaci vozidla umístěna tabulka s registrační značkou, přidělenou k tomuto vozidlu obecním úřadem obce s rozšířenou působností nebo příslušným orgánem jiného státu,
  • l) jako provozovatel silničního vozidla  provozuje na pozemních komunikacích vozidlo, které nemá identifikační údaje v souladu s údaji uvedenými v registru silničních vozidel, nebo v osvědčení o registraci silničního vozidla nebo technickém průkazu zvláštního vozidla,
  • m) provádí technické prohlídky silničních vozidel bez profesního osvědčení kontrolního technika,
  • n) jako kontrolní technik neprovede technickou prohlídku ve stanoveném rozsahu, způsobem a v souladu s technickými podmínkami pro hodnocení výsledku technických prohlídek,
  • o) jako kontrolní technik nevyznačí zjištěné závady a jejich hodnocení stupněm závad do záznamníku závad,
  • p) jako kontrolní technik nevloží údaje o výsledku technické prohlídky do informačního systému stanic technické kontroly nebo nepředá dokumentaci osobě určené provozovatelem stanice technické kontroly,
  • q) jako kontrolní technik neoznámí skutečnosti týkající se výkonu funkce kontrolního technika,
  • r) jako mechanik nepostupuje stanoveným způsobem nebo ve stanoveném rozsahu při měření emisí nebo při vyznačování měření emisí,
  • s) jako mechanik neoznámí skutečnosti týkající se výkonu funkce mechanika nebo jejich změny, nebo
  • t) provádí měření emisí silničních vozidel bez profesního osvědčení mechanika.

 

 

!!!   N O V I N K A   !!!

Registrační značky na přání

Od 1.1.2016 lze podat žádost o rezervaci, vydání registrační značky na přání. 1 kus RZ na přání je zpoplatněn částkou 5.000,- Kč (na automobil jsou to tedy 2 značky = 10.000,- Kč) Rezervace registrační značky na přání je zpoplatněna částkou 500,- Kč.

Registrační značka na přání se skládá buď z arabských číslic, nebo z kombinace velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic. Zakázanou kombinací je kombinace pouze písmen latinské abecedy. Pouze arabské číslice použít lze. Písmena a čísla lze použít libovolně - mimo nepovolená Q, W, O, CH, G.

Tabulka s registrační značkou na přání nesmí obsahovat hanlivé nebo pohoršující výrazy, text podněcující k nenávisti k některému národu, rase, etnické skupině, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob, název nebo zkratku orgánu veřejné moci nebo státu.

Držáky (podložky, nosiče) pod registrační značky najdete ZDE

Počet znaků v registrační značce na přání je:

  • 5 – pro rozměr tabulky RZ – 80 x 110 mm (moped)
  • 7 – pro rozměr tabulky RZ – 200 x 160 mm (motocykl, čtyčkolka, traktor)
  • 8 – pro ostatní rozměry tabulek RZ – 520 x 110, 340 x 200, 280 x 200, 200 x 160, 320 x 160 mm

Tabulku s registrační značkou na přání lze rezervovat, vydat, není -li již vydána k jinému silničnímu vozidlu, není rezervována, není vedena jako odcizená, ztracená, nebo zničená. Registrační značku na přání lze rezervovat po dobu 3 měsíců, jinak rezervace propadá. Pokud osoba, na jejíž žádost byla registrační značka na přání rezervována, podá do 3 měsíců od provedení rezervace žádost o přidělení této značky, obecní úřad obce s rozšířenou působností žádosti vyhoví.

V případě podání žádosti o přidělení registrační značky na přání, je třeba předložit další příslušnou žádost, např. o zápis vozidla do  registru, zápis změny vlastníka, o vyřazení, zánik, přidělení RZ pro vývoz, včetně příloh.

Pokud úřad vyhoví žádosti o přidělení registrační značky na přání, žadatel je vyzván k úhradě správního poplatku (5000,- Kč za kus). Do 15 dnů od jeho úhrady bude registrační značka vyrobena a předána obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. 15 den je žadatel o registrační značky na přání vyzván k jejích převzetí. Současně odevzdá tabulky s registrační značkou, pokud k vozidlu již byly vydány.

Žádost o přidělení registrační značky na přání k vozidlu, které není zapsané v registru silničních vozidel, lze podat nejdříve spolu s  žádostí o zápis tohoto silničního vozidla do registru silničních vozidel.


Registrační značku na přání, při prodeji vozidla a změně vlastníka nebo provozovatele, při zániku silničního vozidla nebo jeho vyřazení z provozu, při přiděleni registrační značky s omezenou platností pro vývoz lze zarezervovat po dobu 3 měsíců a přendat na jiné vozidlo. Po této lhůtě rezervace zaniká. Tento úkon je zpoplatněn částkou 300,- Kč.


Registrační značka k umístění na zařízení připojitelné k silničnímu vozidlu

Od 1.1.2016 lze podat žádost o vydání 3 registrační značky - na nosná zařízení. Vydání 1 kusu registrační značky je zpoplatněno částkou 600,- Kč. RZ v místě pro známky STK je opatřena 2 hvězdičkami.


Náhrada registrační značky na přání a
registrační značky na nosná zařízení
-
vydaní za poškozenou

Náhradu registrační značky na přání lze vydat pouze v případě poškození (nikoli za ztracenou, odcizenou). Vydání registrační značky již k silničnímu vozidlu přidělené, je zpoplatněno částkou 600,- Kč za každou jednotlivou tabulku.

 

0 produktů k porovnání PorovnáváníZobrazit porovnávání